.  
 

Orfeusgestalten

(publicerad i Hjärnstorm nr 96-97)

Sšker man pŒ nŠtet efter verk av Bas Jan Ader, fŒr man ofta istŠllet upp homager och parafraser som Šr tillŠgnade honom. De flesta relaterar till hans serie Fall, nŒgra fotografier och svartvita kortfilmer som dokumenterar aktioner Ader gjorde i bšrjan av sjuttiotalet. I den fšrsta Fall I, Los Angeles (1970) sitter konstnŠren i en stol pŒ ett tak i Kalifornien. Han vinglar till och snurrar dŠrpŒ nerfšr taklŠggningen fšr att till slut fšrsvinna bakom nŒgra trŠdgŒrdsbuskar. Fall II, Amsterdam (1970) har en likartad dramaturgi. Man ser konstnŠren komma cyklande mot kanalen i fšrgrunden, flyga ut fšr kanten och fšrsvinna ner i vattnet. I bŒda filmerna Šr det inte frŒga om olyckor, utan snarare att konstnŠren ger efter fšr en oemotstŒndlig lockelse. Han vill falla och gšr det. €ndŒ blir det mycket slapstick och Buster Keaton ligger inte lŒngt borta. BŒde Ader och Keaton utgŒr frŒn nŒgot sorgset eller vilset som de fšrvandlar till komik. I kortfilmen I«m too sad to tell you fšrsšker Ader sŠga nŒgot men fŒr inte fram ett ord fšr alla tŒrar. Som betraktare bšrjar man, om inte skratta, sŒ Œtminstone le Œt den tragikomiska figur konstnŠren spelar. Eller gšr han det? Det Šr svŒrt att grŒta pŒ bestŠllning, det krŠver att man helt gŒr upp i sin roll. Det ger verket en dubbelhet utan att fšrta det komiska, som Šr en sŒ viktig del i Aders konst. Kontrasten Šr stor till den samtidigt verksamme Chris Burden, som Ader pŒ mŒnga sŠtt pŒminner om. I kortfilmen Shoot frŒn 1971 lŠt Burden skjuta sig i armen av lika oklara anledningar som varfšr Ader sitter i en stol pŒ sitt hustak. Men medan Burden nŠrmast provokativt skadar sig sjŠlv, fšrsvinner Ader bakom nŒgra mjuka buskar. Utan tvekan Šr det lŠttare att dršja sig kvar i en extra loop framfšr Aders verk. Man kan sŠga att all konst, Šven en massiv skulptur, framfšr allt pekar ut en immateriell mštesplats. NŠr nŒgon gŒr in dŠr uppstŒr mellan betraktare och konstnŠr ett spŠnningsfŠllt, som sŠtter konstverket i ršrelse, ger det liv. HŠr kan grŠnser passeras utan efterverkningar, men vad hŠnder dŒ den imaginŠra platsen fšrlŠggs till ett faktiskt liv och allt plštsligt Šr pŒ riktigt?
Den aldrig fullfšljda triptyken In search of the Miraculous har en sŠrstŠllning i Aders korta verklista. En hšstkvŠll 1973 lŠt sig Ader fotograferas nŠr han fšretog en vandring genom Los Angeles. Han startade i skymningen vid en motorled fšr att i gryningen komma fram till havet. PŒ arton svartvita fotografier kan man se Ader ensam vandra genom bakgator och trafikstrŒk med en ficklampa, uppenbart letande efter nŒgot. Fotografierna lŠnkas till varandra genom att texten frŒn vokalgruppen Coasters listetta frŒn1957 Searching Šr skriven i nederdelen, en strof pŒ varje bild. Med nŠrmast romantisk ironi stryker lyriken under det tragiska i verket: ÓGonna find her / Gonna find her / Well now if I have to swim the ocean you know I will / and if I have to climb a mountain you know I will / and if she is hiding up on blueberry hill / am I gonna find her still / you know I will cause I«ve been Searchin« / oh yeh Searchin«my goodness / Searchin«everywhich way.Ó
ret dŠrpŒ bestŠmde sig Ader fšr att utvidga verket med ytterligare tvŒ delar. Han skulle ensam segla šver Atlanten i sin bŒt Ocean Wave av mŠrket Guppy, en tretton fot (396 cm) liten segelbŒt med ruff. NŒgra Œr tidigare hade en ensamseglare lyckats korsa Atlanten i en bŒt av samma diminutiva lŠngd. Genom att modifiera sin Guppy sŒ att den blev tvŒ fot kortare skulle Ader slŒ rekord i atlantsegling med minsta mšjliga bŒt. Framme i den gamla vŠrlden tŠnkte han utfšra den tredje och avslutande delen i sitt verk: en nattvandring genom Amsterdam.
Som upptakt visades i april 1975 nattvandringen frŒn 1973 pŒ Claire Copley Gallery i Los Angeles. UtstŠllningen hade samma titel som verket: In Search of the Miracolous. Vernissagekortet bestod av ett gammalt fotografi fšrestŠllande ett vattendrŠnkt dŠck pŒ ett segelskepp i storm. Under šppningen sjšng nŒgra av hans elever gamla sjšmanssŒnger ackompanjerade av ett piano. Under resten av utstŠllningen ljšd en ljudupptagning av framfšrandet medan en diakarusell blinkade fram fotografier av de sjungande eleverna. SŒngerna kunde studeras nŠrmare i notbladen som visades pŒ vŠggen.
I juli 1975 distribuerade Aders galleri i Amsterdam en liten folder. Den bestod av noter och text till sŒngen A life On The Ocean Wave, och ett svartvitt fotografi av Ader i sin minimala bŒt styrande mot en fjŠrran horisont. Det var tŠnkt att alla tre delarna i projektet skulle visas pŒ galleriet i Amsterdam och konstmuseet i Groningen, den stad dŠr Ader fšddes.
Den nionde juli satte Ader segel frŒn Cape Cod. Ader var en van seglare och hade planerat sin resa, rŠknat ut att seglatsen skulle ta 60 dagar, 90 om han inte anvŠnde segel utan bara drev pŒ stršmmarna. Som enda lektyr fšr resan valde han Hegels Die PhŠnomenologie des Geistes, vilket naturligtvis var en konstnŠrlig markering. Hegels verk Šr ytterligt svŒrtolkat. Negationerna staplas pŒ varandra intill obegriplighet Šven fšr experter pŒ Hegel. Men dess innehŒll handlar om andens Ð mŠnsklighetens Ð odyssŽ via irrvŠgar som leder till en allt stšrre sjŠlvfšrstŒelse. Och vad Ader avsŒg var ju att gestalta en symbolisk hemresa. Efter tre veckor bršts radiokontakten med hans bŒt. Sex mŒnader senare hittades den vattenfylld utanfšr irlŠndska kusten. Aders kropp Œterfanns dock aldrig.
MŒnga trodde att fšrsvinnandet var en fingerad del i konstverket och att han sŒ smŒningom skulle dyka upp. Men det gjorde han inte. Ader undervisade pŒ universitetet i Irvine i Kalifornien. I hans skŒp pŒ institutionen hittade man en bok som gjorde att man undrade om Ader mšjligen hade utfšrt ett slags konceptuellt sjŠlvmord. I bestsellern The Strange Last Voyage of Donald Crowhurst  skildras Crowhursts fšrsšk att som ensamseglare delta i en havskappsegling jorden runt. Hans projekt var olycksdrabbat redan frŒn starten och en rad tekniska problem borde ha lett till att han tidigt gett upp. IstŠllet bestŠmde sig Crowhurst fšr att fortsŠtta och sŠnde ut falska positionsangivelser fšr att dšlja att han lŒg lŒngt efter andra deltagare. Efter en tid kom han till en punkt dŠr det blev uppenbart fšr honom att han inte hade nŒgon mšjlighet att hinna ikapp den fiktiva position han rapporterade hem. Han verkar dŒ ha gŒtt in i ett extatiskt tillstŒnd att dšma av de existentiella funderingar han klottrat ner i sin loggbok. NŒgra dagar efter den sista anteckningen uppfŒngas hans švergivna men oskadda bŒt av besŠttningen pŒ ett fraktfartyg.
Man fŒr fšrmoda att Ader lŠst boken infšr sin resa. Det finns dock inget som tyder pŒ att han planerade sitt fšrsvinnande. TvŠrtom: om han inte kom fram skulle hans triptyk aldrig fŠrdigstŠllas och de tvŒ avslutande utstŠllningarna inte bli av, en svŒrsmŠlt tanke fšr en konstnŠr.

GŒr man in pŒ Bas Jan Aders officiella hemsida kan man lŠsa att han fšddes den 19 april 1942 i Holland. FšrŠldrarna var idealistiska medlemmar av den reformerta kyrkan. NŠr Ader var tvŒ Œr gammal arkebuserades hans far fšr att han gšmt judiska flyktingar. StudieŒret vid Rietveld Ackademie i Amsterdam var inte framgŒngsrikt. En studiekamrat minns att Ader en hel termin anvŠnde ett enda papper dŠr han suddade ut varje teckning sŒ fort den var fŠrdig. Vid nitton Œrs Œlder liftade han till Marocko och tog anstŠllning pŒ en yacht med destination Amerika. Med tanke pŒ hur hans liv senare slutade kŠnns det som att man ungefŠr hŠr tar steget šver i en mytologisk vŠrld, fšr enligt hemsidan led yachten skeppsbrott utanfšr Kaliforniens kust. DŠr i den nya vŠrlden Œterupptog han sina konststudier med stšrre framgŒng och lŠste Šven filosofi. SŒ smŒningom kom han att undervisa sjŠlv i konst. 1975 ses han fšr sista gŒngen innan hans bŒt lŠgger ut. DŒ Šr han 33. Den Œldern nŒdde Šven Jesus, nŒgon Ader fšr švrigt pŒminner om pŒ hemsidans fotografi. Jag bortser dŒ frŒn frisyren som andas mindre sjuttiotal Šn fšrlagans lŒnga hippiehŒr. Men i švrigt Šr Ader asketiskt smal och hans allvarliga men harmoniska ansikte utstrŒlar lugnet hos en utvald, som vet sin kallelse och Šr beredd att offra allt fšr att nŒ sitt mŒl, till exempel slutfšrandet av ett parodiskt men allvarligt menat konstverk om den ensamme tragiske hjŠltens sškande. Under arbetet omkommer Ader. Konstverk och konstnŠr gŒr ihop och han blir den mytiska figur man kan lŠsa om pŒ hans hemsida.

 

***


I Aischylos tragiska drama, med bŒde kšr och skŒdespelare, sŒg Nietzsche en sammansmŠltning av den grekiska konstens tvŒ motpoler, personifierade av Apollon och Dionysos. Den fšrre stŒr fšr uppŒtstigandet, dršmmens transcendenta kraft, medan den senare representerar ruset, extasen, det intuitiva. Litteraturen och bildkonsten Šr apolliniska till sin karaktŠr, menade Niezsche, medan musiken Šr dionysisk.
                                 Det finns ocksŒ en grekisk gud som hŠrbŠrgerar bŒda dessa krafter, sŒngaren och diktaren Orfeus. Helt fšljdriktigt var hans liv tragiskt. Orfeus var son till Apollon som gett honom en lyra. Hans mor musan Kalliope lŠrde honom komponera verser och sjunga. Att hŠrbŠrgera bŒde transcendens och rus inom sig mŒste vara en lika vansklig uppgift som att vara en suverŠn och vuxen individ i vŠsterlŠndsk bemŠrkelse. En sŒdan undviker inte utsvŠvningar fšr att de Šr syndfulla i religišs mening. Var grŠnsen fšr mŒttfullhet gŒr sŠtter han sjŠlv. Det fŒr dŠrfšr ses som betydelsebŠrande att Orfeus slets i stycken av menader, kvinnliga fšljeslagare till rusets gud Dionysos.
                                 I likhet med Jesus Šr Orfeus portalfiguren i en religion, orfismen, som hade anhŠngare inom den grekiska vŠrlden mellan sexhundra och trehundra fšre Kristus. Orfismen hade fšrmodligen via gnosticismen starkt inflytande vid koncipierandet av fornkristna trosuppfattningar. €ven orfismen betonade den egna synden och mšjligheten till frŠlsning. Likheten mellan Orfeus och Jesus var uppenbar fšr fornkristna, som anvŠnde Orfeus omgiven av vilddjur som en symbol fšr Jesus.
                                 Man kan se Jesus / Orfeus som en mytisk bild av den vŠsterlŠndska mŠnniskans fšdelse. De mŒnga gudarna fšrs samman i en som sedan dšr. Kvar blir dess fšrŠldralšsa barn, individen med stort I som fŒr lita till egen fšrmŒga. SŠtter vi likhetstecken mellan frŠlsning och medlemskap i vŒr kultur, blir det fšrstŒeligt att Jesus mŒste offra sig fšr att mŠnskligheten ska undfŒ frŠlsning. MŠnniskogudens dšd blir en fšrutsŠttning fšr att vi ska finna oss sjŠlva som fria individer i vŒr vŠsterlŠndska bemŠrkelse. Detta innebŠr en spegling och fullbordan av hur Adam och Eva drivs ut ur sin paradisiska barndom nŠr de Šter av kunskapens frukt. Med korsfŠstelsen blir separationen definitiv och mŠnniskan sŠtter av pŒ sin alldeles egna odyssŽ, visserligen till en bšrjan med Nya Testamentet som kombinerad kompass och religišst šverfšringsobjekt.
                                 En vanlig uppfattning framfšrd av bl.a Jaspers i Nietzsche und das Christentum Šr att man mŒste se Nietzsches kritik av kristendomen som ett fšrsšk att att imitiera Jesus hŒllning. Det Šr Paulus lŠra om den kristna tron som Nietzsche revolterar mot, inte Jesus lŠra om livet. Nietzsche lŠgger sig pŒ en mytiskt religišs nivŒ med sitt tal om švermŠnniskan, hon som ingen Šnnu sett men som ska fšdas, huvudtesen i hans bok SŒ talade Zarahustra.  Enligt zoroastrisk tradition fšddes Zarahustra 1767 f. Kr. och lade grunden fšr en av de Šldsta monoteistiska religionerna. I sin dualism mellan ont och gott dŠr den enda guden sammansmŠlter med det goda och vŠnder sig i kamp mot det onda, pŒminner Zoroastrismen pŒ flera sŠtt mer om orfismen och kristendomen Šn judendomen. Medan gud Šr god i Nya Testamentet Šr han betydligt lynnigare i judarnas Gamla.
                                 Vad jag vet jŠmfšrde Nietsche aldrig Jesus med Orfeus, snarare med Apollon eftersom han satte Jesus som en olycklig transcendent motpol till Dionysos. Jesus lidande vŠnder honom bort frŒn vŠrlden, medan Dionysos sinnlighet gšr att lidandet reduceras till en nšdvŠndig skugga i strŒlglansen frŒn denna vŠrldens skšnhet.
                                 Nietzsche sjŠlv personifierar pŒ mŒnga sŠtt den tragiske och ensamme europeiske sškaren, som avgjort Šr en man eftersom det europeiska projektet Šr manligt. Det Šr dŠrfšr fšljdriktigt att Orfeus inte lyckas fŒ upp sin Eurodike ur underjorden. NŠr alla gudar fšrs samman i en man saknar den kvinnliga principen representation. Betoningen av den enskilde omintetgšrs ocksŒ om Orfeus lyckas etablera kontakt med den kvinnliga halvan. DŒ upphšr han att vara en suverŠn Ð men tragisk Ð individ och blir istŠllet en del i den stšrre helhet varje mŠnniska sšker. Inom den katolska kyrkan finns om inte en kvinnlig gud, sŒ Œtminstone en mamma. I Nordeuropa fšrsvann hon nŠstan helt nŠr reformationen rensade ut de rester av den antika mŒnggudadyrkan som dršjt sig kvar i helgonen. Mirakel passar inte in i det moderna projekt som Luther Šr en viktig lŠnk i.

 

***


Inte bara i In the search of Miraculous, utan i hela Aders konstnŠrsskap kan man kŠnna en utprŠglat nordeuropeisk idŽproblematik. On the road to new NeoPlasticism, Westkapelle Holland (1971) bestŒr av fyra fotografier av Ader dŠr han ligger framstupa pŒ en gŒngvŠg. Den fyr som reser sig i fjŠrran Šr inte vilken som helst, utan den som Mondrian studerade och fšrenklade i sitt sškande efter ett abstrakt mŒleri. PŒ On the roads fšrsta bild ligger Ader direkt pŒ gŒngen. I den andra har en mondrian-blŒ filt lagts under honom och pŒ den tredje tillkommer en gul bensindunk. I den fjŠrde fullbordas mondriankompositionen med hšljet fšr en varningstriangel fšr bilar. Det Šr tacksamt att driva med Mondrians puristiska renhet. I hans neoplasticistiska vision finns inte plats fšr tragiska hjŠltar som stŒtt pŒ šrat. Den rationella modernismen har dock en irrationell skugga. Mondrian var inspirerad av Helen Blawatsky och Rudolf Steiner och hans abstraktioner mŒste ses i ljuset av detta: denna vŠrlden med fšremŒl och bullriga kŠnsloyttringar stŠdas bort fšr att inte stšra det spiritistiska sškandet efter det Andliga.
                                 Ader arbetar medvetet med ett nŠt av referenser. Titeln In Search of the Miraculous har Ader lŒnat frŒn en bok med samma namn av den moderne ryske mystikern Petyr Demianovich Ouspensky, som levde mellan 1877 och 1947. Tanken om tvŒ poler verkar gŠlla inte bara fšr dem som studerar elektricitet eller biologisk fortplantning, utan ocksŒ fšr idŽhistoriker. Parallellt med det moderna projektets appolliniska transcendens lšper ett dionysiskt sškande. I Sol LeWitts konceptkonst drivs Mondrians renhet ytterligare ett steg. LeWitt mŒlade inte sina mŒlningar utan angav bara hur de skulle utfšras, till exempel rŠnder i en viss fŠrg lŠngs galleriets vŠggar. 1967 skrev LeWitt i Paragraphs on Conceptual Art«: ÓKonceptkonst Šr gjord fšr att engagera betraktarens medvetande snarare Šn hans šga eller kŠnslorÓ.
                                 Man fŒr se LeWitts hŒllning som en reaktion pŒ femtiotalets amerikanska abstrakta expressionism och dess betoning av subjektiviteten. Den vill LeWitt undvika genom att koncentrera sig pŒ en idŽ som sedan producerar konstverket likt en maskin. Aders verk Šr uppbyggda efter detta koncept. Han har en idŽ, till exempel att han ska cykla ner i en kanal, som han sedan fšljer till punkt och pricka medan en filmkamera registrerar fšrloppet. Resultatet blir ett verk som riktar sig till betraktarens tanke med sin tydliga idŽ, men ocksŒ till šga och kŠnsloliv, med andra ord en orfisk sammansmŠltning av apollinisk transcendens och dionysisk expression. Med sŒdana ambitioner ska man nog inte segla ensam šver Atlanten. Orfeus avslitna huvud kastades av menaderna i en flod som flšt ut i havet. Rullande pŒ vŒgorna fortsatte det att sjunga om Eurydike tills det fšrsvann bakom horisonten. Jag vet inte hur bra Ader var pŒ att sjunga, men sŒ hŠr i efterhand kŠnns det olycksbŒdande att Ader innan han seglade ivŠg hade ordnat ett utskick med notblad och ett foto pŒ sig sjŠlv seglande ut mot šppet hav.

Noter:
Det apoloniska och dionysiska hos Orfeusgestalten, Jonas WŠngestam S. L. Maciato fšrlag Gštgatan 58 Stockholm.
Bas Jan Ader: In Search of the Miraculous, Jan Verwoert, Afterall Book
www.basjanader.com