Fšrfattare: Bengt Jahnsson-Wennberg
Kategori: SjŠlvbiografi
Fšrlag: Bokfšrlaget Mormor
ISBN: 9197584916
Utgiven Œr: 2005

AlltsŒ, lŠsare, Šr det jag sjŠlv som Šr Šmnet fšr min bok. Du har ingen anledning att anvŠnda din tid pŒ ett sŒ intetsŠgande och meningslšst Šmne. AlltsŒ farvŠl!
Kan man vara mer uppriktig mot sina lŠsare Šn vad Montaigne (1533-1592) Šr i fšrordet till sina essayer? Med dessa ord, om Šn i en annan šversŠttning, inleder ocksŒ Bengt Jahnsson-Wennberg sin bok "Hur gick det hŠr till?".

Men Montaignes farvŠl Šr fšrstŒs inget annat Šn ett varmt vŠlkomnande.

Boken Šr ett slags konstdagbok tecknad i mjuk blyerts med mŒnga skuggningar och streck. Varje bild Šr ett sjŠlvportrŠtt dŠr Jahnsson-Wennberg antingen fšrsšker sova, sitter och ritar eller bara begrundar sin egen skuggbild eller nŒgon idŽ. Han kan ocksŒ gŒ genom dšrrar och klŠttra i trŠd. Ja, allt sŒdant som vŠl helt vanliga konstnŠrer gšr om dagarna, medan vi andra pinnar pŒ i vŒr vardag. Det Šr alltsŒ ingen glamouršs tillvaro han tecknar, utan en helt vanlig vardagsfight med sig sjŠlv och sina demoner.

Till varje bild finns korta texter, ibland bara enstaka ord, skrivna med en gammal hederlig skrivmaskin (kŠnslan av hantverk infinner sig). Det kan stŒ "Ljuset blir pŒtagligare nŠr det Šr mšrkt", "Min grannes besšk trŒkar ut mig" eller kort och gott "03.20 (tšrstig)". Men som bildkonstnŠr mŒste han akta sig sŒ att inte orden tar šver. Han finner till slut fšr gott att varna sitt skrivande jag: "Ett ord till och skjortan din Šr tom!".

Men det Šr inte bilderna eller orden i sig som gšr den hŠr boken lyckad, det Šr samspelet mellan dem. Jahnsson-Wennberg lyckas till och med att ge kŠnslan av att det hŠr nog, egentligen, handlar om mig ... sŒ som vi vŠl šnskar att all god litteratur och konst ska fŒnga oss. Fšr du kommer aldrig undan dig sjŠlv eller den som du fšrestŠller dig att vara, liksom viskar sidorna fram.

Den hŠr boken Šr alltsŒ svŒr att lŠgga i frŒn sig och svŒr att inte tycka om. PŒ ett smittsamt sŠtt visar den hur det gŒr till nŠr en konstnŠr leker fram nŒgonting bra och kul ur tillsynes ingenting.

Publicerad: 2006-02-07

David Enemar